«Скажемо курінню: «НІ!»»

(тренінгове заняття для учнів 7 – 9 класів)

Мета: Профілактика та зниження залежності від куріння серед підлітків.

Хід роботи

Вправа 1. «Знайомство» (7 хв)

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.

Учасники сідають у коло. Тренер знайомить їх з символічним учасником групи – їх талісманом «Здоровчиком» (м’яка іграшка). Кожен учасник передає «Здоровчика» по колу, називаючи своє ім’я та вітаючись із групою.

Вправа 2. «Правила» (5 хв)

Мета: показати необхідність дотримання певних правил, за якими будується взаємодія людей в групі; прийняти правила для продуктивної роботи групи під час тренінгу.

Для роботи на тренінгу учасникам пропонується прийняти правила спілкування. Тренер знайомить з раніше підготовленими правилами. Учасники обговорюють кожне правило зокрема і приймають.

Правила роботи

*Один говорить – інші слухають.

*Тут і зараз.

* Повага один до одного.

*Добровільність.

*Активність.

*Говорити від свого імені.

*Критикувати не особу, а її дії.

Вправа 3. «Модель здоров я» (20 хв)

Мета: визначити основні складові здоров’я; ознайомитись з факторами, які впливають на здоров’ я.

Учасники діляться на 4 групи . Кожній групі пропонується образно зобразити модель здоров’я, в яку можуть входити всі складові (фізична, психічна, соціальна, інтелектуальна, особистісна складові здоров’я).

Кожна група представляє свою модель.

Групам пропонується обмінятися своїми моделями. Далі групі, якій дісталася чужа модель, потрібно зруйнувати здоров’я ( розірвати плакат),тобто імпровізувати чинники, що руйнують здоров’я. Після руйнування повертається модель її авторам і пропонується спробувати відновити зруйноване здоров’я.

Обговорення.

Що ви відчували, коли руйнувалося ваше здоров’я?

Що відчували, коли руйнували чуже?

Чи легко відновити зруйноване?

Висновок. Відновити зруйноване дуже важко, тому потрібно берегти те, що маємо.

На наше здоров’ я впливають різні фактори

Спадковість – 20 %

Медицина –10 %

Екологія – 20 %

Спосіб життя – 50 %

Отже, саме від нашого способу життя залежить наше здоров’я.

Цю вправу ми провели не випадково, одним із чинників що руйнує здоров’ я є куріння.

На сьогоднішньому нашому занятті ми навчимося «Як сказати: «Курінню – НІ!»».

Вправа 4. Інформаційне повідомлення « Історія тютюну та його поширення. Шкідливість тютюнопаління» (15хв)

Мета: надати учасникам інформацію про історію виникнення куріння тютюну та його шкідливість.

Психолог ознайомлює учасників з інформацією.

Знайомство людей з тютюном відбулося ще до відкриття Америки. Так, у Єгипті під час розкопок могил фараонів були знайдені глиняні курильні люльки. Геродот, розповідаючи про скіфів, зазначав, що ті вдихали дим спалюваних рослин. У ста­родавній китайській літературі можна знайти свідчення про куріння тютюну. Зображення курців є і на давніх індійських малюнках. Куріння тютюну мало місце у Стародавній Азії. Однак більшість народів дізналися про тютюн лише після відкриття Колумбом Америки. В Європі поширення тютюну почалося після того, як у 1496 році Колумб вдруге прибув до Америки. Його супутник - іспанський монах Роман Пано - вивіз із провінції Рабачо на острові Гаїті насіння тютюну і вперше посіяв його в Іспанії як декоративну рослину. З Іспанії тютюн потрапив до Португалії.

В Росії курити почали тільки у XVII столітті.

Спочатку куріння переслідувалось, а курців карали. Наприклад, в Англії їх карали дуже жорстоко, аж до страти. Відрубану голову з люлькою у роті виставляли на площі. У Туреччині курців саджали на кіл. В Італії римський папа Урбан VII відлучав від церкви католиків, які курили. Цар Олексій Романов заборонив ввіз до Росії тютюну, а курців наказав бити батогами.

У XVIII ст. з'явилися перші дані про шкоду від куріння.

З 40-х років XVIII ст. медики писали про шкідливу дію тютюну на організм людини. З цього часу люди вже не вірили у лікувальні властивості тютюну.

Але виробництво тютюну в Європі розвивалось, оскільки торгівля тютюном приносила великі прибутки.

У Росії куріння дуже швидко поширювалося. За часів Петра І (котрий сам був курцем з 1697 року) було знято всі заборони. В Криму з'явилися великі плантації тютюну, а першу тютюнову фабрику в Україні було збудовано у першій половині XVIII ст. в містечку Охтирці.

Тільки у 80-х роках XX ст. у США було проведено комплексне дослідження впливу тютюну на організм людини. А ще раніше було знайдено свідчення шкідливої дії основної складової тютюну - нікотину. Нікотин дуже швидко всмоктується слизовою оболонкою, шкіряними покривами, легко потрапляє у кров. Отруйні речовини поширюються в організмі людини за 21-23 секунди. Людина миттєво загине, якщо дозу нікотину однієї курильної люльки ввести в організм внутрівенно.

Курці шкодять не лише собі, а й людям, які перебувають поруч із ними і дихають отрутою - тютюновим димом.

Вправа 5. «Акваріум» (7 хв)

Мета: з’ясувати первинні знання учасників про шкідливість куріння.

Учасники сідають у коло. За годинниковою стрілкою передається по колу м’яч. У кого в руках м’яч, той говорить один вислів на тему: « Що я знаю про шкоду куріння».

Психолог підводить підсумок . Знайомить учасників з змістом буклету «ВСЕСВІТНЯ ОРГАНІЗАЦІЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ПРО ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ ТЮТЮНОКУРІННЯ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.

Вправа 6. «Чинники» (8 хв)

Мета: з’ясувати чинники, що впливають на бажання почати курити.

Учасники діляться на групи. Кожна група отримує пелюстку від квітки. На пелюстці потрібно написати причини, чому люди починають і чому продовжують курити? Кожна група представляє свою роботу. В результаті утворюється квітка.

Висновок .

Реклама, яка робить куріння привабливим.

Молоді люди наслідують дорослих чи своїх батьків.

Через тиск однолітків, щоб бути прийнятим у певну групу.

Бажання здобути більше впевненості в собі і більш високий статус серед однолітків.

В результаті обговорення кожен листок ромашки відривається і діти руйнують причини.

Вправа 7. «Чи є альтернатива?» (15 хв)

Мета: показати учасникам, що альтернатив у прийнятті рішень може бути декілька; навчити підлітків навичкам аргументованої відмови від пропозиції вживати наркотичні речовини.

Учасники об’єднуються у три групи і розподіляють ролі. З кожної групи вибирають «підбурювача» і « того , хто відмовляється».

« Підбурювач» різними способами має наполягати на пропозиції – закурити. Його мета – отримати згоду партнера. «Той, хто відмовляється» в даній ситуації тиску має придумати варіант відмови –переконливий, зрозумілий, відвертий.

Після виконання завдання учасники обговорюють , чи легко було відстояти свою думку; яка група найкраще справилась з виконанням завдання.

Вправа 8. «Сила волі» (8 хв)

Мета: ознайомити учасників з – «ні!» – стратегіями.

«НІ!»-СТРАТЕГІЇ"

(як сказати «Ні!»)

1.Просто «Ні!» Впевнено кажіть: «Ні!»

2.Повторюйте. Повторіть кілька разів «Ні, ні, ні!»

3.Ідіть геть. Якщо хтось продовжує чинити на вас тиск, скажіть: «Ні, мені потрібно йти».

4.Пожартуйте.

5.Знайдіть причину. «Ні, я не робитиму цього тому що...»

6.Кращий захист - це напад. Якщо на вас чинить тиск якась особа, спробуйте «напасти на неї» — запитуйте, запитуйте, запитуйте («А чому це ти до мене чіпляєшся? Навіщо це тобі? Що я тобі такого зробив? Чому це так важливо для тебе? Чому я повинен тебе слухати?»).

7.Залучіть союзника. Зверніться до товариша чи людини, яка поруч: «Слухай, ну поясни йому, що я не буду...», «Подивіться на нього, він пропонує мені...», «Люди, ви тільки послухайте, що він мені пропонує...»

8.Зверніться до авторитету якоїсь людини чи видання. «Знаєш, я хочу бути схожим на..., а він не курить», «Я читав у журналі, що...», «Мені сказали друзі...»

9.Посилайтеся на стан здоров'я, сімейний стан, стать тощо. «Ти знаєш, я сьогодні не дуже добре почуваюся», «Ні, я ж (не) одружений(на)», «Ні, я цього не робитиму, бо я ж дівчина (хлопець)».

10. Застосуйте погрозу. «Ні, а якщо ти наполяга­тимеш, то я скажу... (закричу, напишу...)».

Учасники отримують аркуші паперу з однією стратегією і по черзі за годинниковою стрілкою зачитують. Кожна стратегія обговорюється групою.

Вправа 9. Ритуал прощання (10 хв)

Учасники по черзі висловлюють побажання один одному. Тренер дарує кожному учаснику «Путівник здоров’ я» із найкращими побажаннями.

ПУТІВНИК ЗДОРОВ'Я

Привіт!

Ти - молодий, завзятий і кмітливий. Ти сповнений сил та енергії. Ти маєш багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє.

Щодня ти пізнаєш життя, відкриваєш для себе світ і розкриваєш світу себе.

Ти хочеш усе осягнути, все зрозуміти і щоб тебе зрозуміли.

Ти прагнеш усе спробувати, випробувати себе і свої сили, ствердитись як людина й особистість, усього досягти.

Ти рухаєшся вперед, наближаючи власне май­бутнє.

Ти мрієш про успіх, кохання і щастя, бо ти -молодий. Усе життя для тебе - попереду.

Уже сьогодні ти тримаєш у власних руках своє майбутнє. І лише ти сам відповідальний за нього. Вже від тебе сьогоднішнього і від твоїх сьогоднішніх рішень залежить, яким будеш ти – завтрашній і ти - майбутній.

З кожним роком дедалі більше й більше свідомої, прогресивної молоді, відповідальної за себе та своє життя, скеровує себе на здоровий спосіб життя, спрямовує свої зусилля на збереження та зміцнення свого здоров'я. Адже саме здоров'я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері усіх можливостей - можливостей чогось прагнути і досягати, омріювати і здійснювати, реалізовувати та розвивати себе, встановлювати орієнтири майбуття...

А нині ти хочеш насолоджуватися життям, крокувати в ногу з часом, не відставати від моди

Мода...

Мода - це більше, ніж музика, зачіска та мод­ний «прикид». Мода - це стиль, спосіб життя.

Ти - людина нового тисячоліття. Нове сьогодення несе нову моду.

Хирляві зеленошкірі створіння, що випуска­ють клуби диму й пари перегару, - неактуаль­ний «еталон краси» для молоді нового часу, но­вого тисячоліття.

Сучасна мода одна - ЗДОРОВ'Я.

Бути здоровим - модно, стильно, красиво, клас­но!

По-справжньому сучасний еталон краси - здорова людина, яка обирає

здоровий спосіб життя.

ТИ– МОЛОДИЙ?

ТИ– СУЧАСНИЙ?

ТИ– ПЕРЕМОЖЕЦЬ?

Тоді нас-багато.

Гайда разом на пошуки чарівного ключа, що називається здоров'ям!

Візьми з собою знання, отримані на наші зустрічі, та поради «Путівника здоров'я», який ти зараз отримаєш у руках. Вони допомо­жуть тобі приймати правильні рішення, долати труднощі, вдало обходити «підводні рифи та течії», якими сповнене «життєве море».

Будь наполегливим та впевненим у своєму успіху!

Хай щастить тобі на шляху до власного здо­ров'я!

Кiлькiсть переглядiв: 405

Коментарi